Functie van olie en het koelen ervan

Olie loopt langs het motorblok en geeft warmte af, ook stroomt de olie langs de carterpan en de cilinderkop. Het kan voorkomen dat de olie dan voor een klein gedeelte al afgekoeld is, daarna wordt de olie opgepompt en komt langs de oliekoeler waar deze nog koeler wordt gemaakt. Is de olie gekoeld dan zal deze beter smeren en zorgen voor optimale werking van de onderdelen die de motor bevat. Niet correcte smering kan betekenen dat de prestaties van je auto achteruit gaan.

Pasvorm

Ideale temperatuur van de olie 

Een ideale temperatuur tussen de 82 en 93 graden is een theoretisch verhaal en in de praktijk in veel gevallen niet haalbaar. Heb je bijvoorbeeld een sportieve rijstijl dan tikt de olie al snel de 110 graden aan of zelfs warmer. Bij hele hoge snelheden is het niet gek als de olie een temperatuur bereikt van meer dan 120 graden. Maar als de olie warmer wordt dan 130 graden ligt beschadiging van je motor op de loer. Het is dan echt aan te raden om een oliekoeler te monteren voor je motor, je voorkomt snelle slijtage en misschien nog erger.

Topkwaliteit

Waarom een koeler voor je olie gebruiken?

Wil je problemen of slijtage voor zijn van je motor dan is het verstandig om een oliekoeler te monteren. Met een koeler zorg je ervoor dat de kwaliteit en de temperatuur van de olie goed blijft, dit betekent direct dat de olie ook goed zijn werk blijft doen. Grote kosten hoef je niet te maken, een koeler kost waarschijnlijk een paar tientjes, maar kan heel veel ellende en schade voorkomen van je auto.